Boken 'Experiential Learning and Outdoor Education' bidrar til den teoretiske utviklingen innen de fremvoksende feltene erfaringslæring og friluftsutdanning ved å undersøke det sentrale begrepet 'erfaring'. Den tar også for seg et viktig krav innen erfaringslæring: om, og i så fall hvordan, en kortvarig, enkeltstående opplevelse kan forandre en deltakers liv på en varig og betydningsfull måte. Selv om muligheten for slik transformasjon er støttet av personlige vitnesbyrd fra deltakere og erfaringene fra instruktører gjennom mange år, argumenterer boken for at vi må gå utover denne formen for 'evidens'. Ved å sammenligne anglofone og kontinentale tilnærminger og trekke på arbeidet til Dewey, Dilthey og Merleau-Ponty innen filosofien om erfaring, presenterer 'Experiential Learning and Outdoor Education' den første detaljerte gjennomgangen av begrepet 'erfaring' i europeisk filosofi, anvendt på utendørs erfaringslæring. Dette er en vital innsikt i feltet og en viktig lesning for studenter og forskere som arbeider innen filosofien.