Etter hvert som datateknologi blir mer utbredt og området for datagrafikk utvikler seg, blir det stadig viktigere for datavitere å forstå hvordan brukere oppfatter og tolker datagrafikk. Boken 'Experimental Design: From User Studies to Psychophysics' gir en tilgjengelig innføring i psykologiske eksperimenter og eksperimentell design, og dekker de viktigste elementene i utformingen, gjennomføringen og analysen av perceptuelle studier. Boken starter med en innføring i de sentrale konseptene knyttet til design og forståelse av eksperimenter, som hvordan man utvikler et forskningsspørsmål, setter betingelser og kontroller, samt balanserer spesifisitet med generell anvendbarhet. Videre utforsker boken ulike typer eksperimentelle oppgaver i detalj, inkludert fri beskrivelse, vurderingsskalaer, tvunget valg, spesialiserte flervalgsspørsmål og virkelighetsnære oppgaver samt fysiologiske studier. Den diskuterer fordeler og ulemper ved hver type oppgave og gir eksempler fra forfatternes egne forskningsarbeider.