Hvilke bøker skal barn og studenter lese? Denne boken utforsker utfordrende bildebøker som læringsverktøy i førskoleutdanning, grunnskole, ungdomsskole, og selv på universiteter. Boken tar for seg et bredt spekter av tematiske, kognitive og estetiske utfordringer som bildebøker presenterer, samt deres pedagogiske muligheter på tvers av språk og kulturer. Skrevet av ledende og kommende forskere innen bildebokstudier og leseferdighetsforskning, gir verket en grundig diskusjon om hvordan utfordrende bildebøker påvirker læring. Det kombinerer teoretiske betraktninger, analyser av bildebøker, og empiriske studier utført med barn og studenter. Boken introduserer engasjerende bildebøker fra alle kontinenter, og viser hvordan de brukes eller kan brukes i utdanningsmiljøer og kontekster. Kapitlene berører emner som lesefremmende tiltak, andrespråksinnlæring, kunstpedagogikk, tverrfaglig læring, utvikling av empati, minoritetsspørsmål, og interkulturell kompetanse.