Exploring the Intersection of Artificial Intelligence and Journalism
Produktbeskrivelse
Denne boken undersøker rollen til kunstig intelligens (AI) innen journalistikk. Den sporene tilbake til opprinnelsen, veksten og utviklingen av medie- og kommunikasjonsindustrien i en globalisert verden, samtidig som den diskuterer konsekvensene av teknologier som utvidet virkelighet, virtuell virkelighet og forlenget virkelighet, som har bidratt til en kommunikasjonrevolusjon på globalt nivå. Boken utforsker teknologi-sentriske medieteorier i konteksten av AI og vurderer om kunstig intelligens har vært til nytte eller ulempe for databasert journalistikk. Den tar også for seg bruk av kunstig intelligens i feltjournalistikk og borgerjournalistikk, samt analyserer de sosialkulturelle implikasjonene av AI-drevet journalistikk og de etiske bekymringene som oppstår fra den. Som et viktig bidrag vil denne boken være uunnværlig for studenter og forskere innen medievitenskap, kommunikasjonsstudier, journalistikk, sosiale medier, teknologistudier og digitale humaniora. Den vil også være nyttig for medieprofesjonelle.