Denne grundig reviderte og oppdaterte utgaven av 'Fashion Theory: A Reader' samler et mangfold av essays om mote-teori som vil engasjere og informere både den allmenne leseren og spesialiserte studenter innen mote. Sammenhengene spenner fra tilsynelatende enkle og tilgjengelige teorier om hva mote er, til mer komplekse og utfordrende teorier om globalisering og nye medier. Denne samlingen kontekstualiserer ulike teoretiske tilnærminger for å identifisere, analysere og forklare den imponerende variasjonen, kompleksiteten og skjønnheten av det vi forstår og opplever i vårt daglige liv som mote og klær. I denne andre utgaven finner vi helt nye seksjoner som omhandler mote og bærekraft, mote og globalisering, mote og digitale/sosiale medier samt mote og kroppen/protesen. Den inneholder også oppdaterte og reviderte deler om mote, identitet og forskjell, samt mote og konsum og mote som kommunikasjon. Spesielt seksjonen om identitet og forskjell dykker dypere inn i disse temaene.