I denne banebrytende boken innen feministisk filmkritikk utforsker Mary Ann Doane spørsmål om seksuell forskjell og kunnskap innenfor filmens, teorienes og psykoanalysens diskurser. 'Femmes Fatales' tar for seg Freuds teorier, den kvinnelige tilskueren, betydningen av nærbilde og hvordan stjernestatus konstrueres. Doanes analyser av karakterer som Pabsts Lulu og Rita Hayworths Gilda avdekker tematikken og mekanikkene knyttet til masker, maskerader og skjul, med spesiell vekt på formen og teknologien i kinoen. Gjennom en kritisk tilnærming til poststrukturalistisk og psykoanalytisk teori stiller Doane spørsmål ved filmens og teorienes påstander om sannhet om kvinner, som baserer seg på vurderinger av syn og dets stabilitet eller ustabilitet. 'Femmes Fatales' gjenspeiler det skiftende fokuset innen feministisk filmteori de siste ti årene, og tar opp debatter om kvinnelig tilskuer, essensialisme og anti-essensialisme, samt spenningene mellom psykoanalyse og historie.