«Fieldwork in Educational Settings» er anerkjent som en essensiell lesning for forskere innen utdanning. Denne boken gir en grundig veiledning for de som er nye innen kvalitativ utdanningsforskning, ved å lære hvordan man finner interessante forskningssteder, samler verdifulle data, analyserer dem på en ansvarlig måte og til slutt identifiserer det riktige publikummet som kan bruke og videreutvikle funnene. Den reviderte og oppdaterte tredje utgaven omfatter de nyeste utviklingene innen autoetnografi, datainnsamling, analyse og formidling, og inneholder moderne eksempler fra virkelige forskningsprosjekter. Boken omfavner både sosiologiske og antropologiske tilnærminger til kvalitativ utdanningsforskning, og bruker kasustudier fra USA, Canada, Australia, New Zealand og Storbritannia. 'Utdanning' forstås bredt, inkludert høyere utdanning og ikke-formelle læringsmiljøer samt skoler. Gjennom hele boken er det oppdatert innhold som dekker: internett og virtuelle verden som felt for etnografi, samt etiske betraktninger knyttet til forskningsprosessen.