«Film Feminisms» provide en global og oppdatert oversikt over historien, nåtidens bekymringer og fremtiden for feministisk film- og teoripraksis. Boken introduserer rammeverk fra fenomenologi, affektteori og psykoanalyse til resepsjonsstudier, nye medieteorier og kritisk historiografi. Den engasjerer seg også med sentrale temaer innen dokumentaretikk, sjangertheori og stjerneanalyser. Denne nye læreboken plasserer feministisk filmteori innenfor en større ramme av transnasjonale forskningsmetoder, samt dekoloniale, queer, funksjonshemningsteorier og kritiske rasediskurser. Den gir en etterlengtet oppdatering av pedagogiske tilnærminger til feministiske filmstudier, og inneholder diskusjoner om filmskaperne og filmene som har blitt oversett i feltet, eller som er modne for videre analyse. Hver kapittel er støttet av en rekke pedagogiske funksjoner, inkludert aktiviteter, sentrale begreper og casestudier. Mange av aktivitetene trekker på moderne digitale medier, som sosiale medier og strømmetjenester, for å gi en relevant og engasjerende læringsopplevelse.