Hva er forholdet mellom kino og tilskuer? Dette er det sentrale spørsmålet innen filmteori, og det som Thomas Elsaesser og Malte Hagener setter i fokus i sin innsiktsfulle og engasjerende bok, nå revidert fra sin populære førsteutgave. Hver type kino (og hver filmteori) forestiller seg først en ideell tilskuer, og deretter kartlegger de dynamiske interaksjonene mellom skjermen og tilskuerens sinn, kropp og sanser. Ved å bruke syv distinkte konfigurasjoner av tilskuer og skjerm, som beveger seg fra 'ytre' til 'indre' forhold, tilbakefører forfatterne de viktigste stadiene av filmteorien fra dens begynnelse til i dag. Dette omfatter neo-realistiske og modernistiske teorier, psykoanalytiske, 'apparat'-teorier, fenomenologiske og kognitivistiske teorier, samt nylige tverrfaglige forbindelser med filosofi og nevrologi. Denne nye og oppdaterte utgaven av 'Film Theory: An Introduction through the Senses' har blitt grundig revidert og omskrevet, og inkluderer omfattende diskusjoner.