Boken "Formative Media" tilbyr en psykoanalytisk og psykososiologisk utforskning av betydningen av de mest brukte digitale plattformene, som Facebook, Google, YouTube, Twitter (X) og Instagram. Forfatteren Steffen Krüger vurderer de formative effektene som disse plattformene har på vår identitet og hvordan vi utvikler oss i relasjon til, og gjennom, disse digitale mediene. Boken tar for seg Facebook i lys av Freuds teorier om Eros og Live/Love-driften, og går deretter nærmere inn på de primitive formene for oralitet, tilknytning, avhengighet og symbioser i konteksten av YouTube. Krüger utvider deretter diskusjonen om oralitet ved å undersøke begrepene mestring, kontroll og dominans som Google aktiverer gjennom sin søkefunksjon. Videre diskuterer han narsissisme i sammenheng med Instagram og ser nærmere på hatprat og aggresjon på Twitter. "Formative Media" gir en dypere forståelse av hvordan vi relaterer oss til disse sosiale mediene og formingen av vår identitet i den digitale tidsalderen.