I en verden der mediebilder av kriminalitet og avvik florerer, og hvor hver enkelt fasett av forbrytelse reflekteres i et 'vast hall of mirrors', gir 'Framing Crime: Cultural Criminology and the Image' en dypere forståelse av de stadig mer uklare grensene mellom det virkelige og det virtuelle. Bildene av kriminalitet og kriminalitetskontroll har blitt nesten like 'virkelige' som selve kriminaliteten og rettssystemet. Betydningen av både kriminalitet og kontroll over kriminalitet ligger nå ikke bare i de essensielle – og ofte falske – faktaene omkring kriminalitetsrater eller arrestprosedyrer, men også i de omstridte prosessene av symbolsk fremstilling, kulturell tolkning og representasjonens forhandling. Derfor er det avgjørende at kriminologer er tett knyttet til de ulike måtene kriminalitet blir forestilt, konstruert og rammet inn i det moderne samfunnet. 'Framing Crime' møter dette behovet med en samling av artikler som hjelper leseren å forstå hvordan den samtidige 'historien om kriminalitet' blir konstruert og formidlet.