Boken "Futures of Performance" er en inspirerende ressurs for både nåværende og fremtidige kunstnere samt akademikere. Den oppfordrer leserne til å reflektere over deres roller og ansvar i å fremme fremtidsrettet tenkning og praksis innen scenekunst, spesielt i høyere utdanning. I verket presenteres et bredt spekter av nye perspektiver fra disipliner som musikk, dans, teater og mediert performance, og boken trekker på erfaringer fra en rekke institusjoner. Kapittelene bidrar med innsikt fra lærere som arbeider innen ulike kontekster i høyere utdanning, og er organisert rundt tre hovedområder som omhandler ansvaret til utdanning i scenekunst: overfor akademia, overfor samfunnet og overfor feltet som helhet. Gjennom boken belyses de komplekse sammenhengene mellom scenekunst og dets plassering og funksjon innen høyere utdanning. Boken tar opp viktige spørsmål som: Hvordan vurderes scenekunst i høyere utdanning? Hvordan adresseres likestilling i programmene? Hvilket ansvar har scenekunstprogrammene overfor interessenter både innenfor og utenfor akademia? Hva er de etiske forpliktelsene til programmene? Dette verket er en uvurderlig ressurs for alle som ønsker å forstå og påvirke fremtiden for scenekunstutdanning.