Bokas «Game Narrative Design and UX Fundamentals» utforsker den dype og sammenkoblede relasjonen mellom fortelling og brukeropplevelse (UX) i spilldesign. Den tar sikte på å utvikle et rammeverk for å skape spiller-sentrerte historier ved å kombinere beste praksiser innen begge håndverkene med et felles språk. Spill fungerer som effektive motivasjonsmotorer, og det finnes tre hovedkomponenter som driver disse motorene: Kontekst, Handling og Følelser. Boken er delt inn i tre seksjoner, hvor hver seksjon presenterer de essensielle elementene av fortelling og UX som bidrar til en sammenhengende opplevelse for spilleren. Den guider leseren gjennom spillverdenen samtidig som den lærer bort systemene og handlingene i selve spillingen. Denne boken er ment som en referansebok som legger vekt på grunnleggende prinsipper, men gir også dyp innsikt i beste praksiser og metodologier. Den vil appellere til både aspiranter og erfarne spillfortellere, UX-designere, forskere, skribenter, utviklere, og studenter på høyere nivå, samt til alle som ønsker å utvide sin forståelse av spillerens sentralitet.