Boken "Gaming Disability" utforsker mulighetene og utfordringene som personer med funksjonshemninger møter innen digital gaming, med fokus på tre relaterte områder: representasjon, tilgang og inkludering, samt samfunnsengasjement. Ved å trekke på nøkkeltemaer fra studiene av medieinnhold for funksjonshemmede, samler denne boken bidrag fra forskere innen funksjonshemmedestudier og spillforskning, sammen med spillutviklere, pedagoger og aktivister for funksjonsrettigheter. En viktig del av diskusjonene i boken er den økende synligheten av funksjonshemmede karakterer i digitale spill. Kapitlene analyserer det moderne spillmiljøet i forhold til funksjonshemmede på plattformer som Twitch, Minecraft og Tingyou. Boken undersøker også fremtidige muligheter og fallgruver for personer med funksjonshemninger, spesielt med tanke på fremveksten av virtuell virkelighet og utvidede spillopplevelser som Pokémon Go. Den stiller spørsmål ved hvordan spillutviklere kan jobbe for å representere varierte evner, og tar for seg eksempler som BlindSide og Overwatch. Dette er en betydningsfull samling for forskere og fagpersoner innen feltet.