Gaming the Past er en omfattende håndbok som gir førsterettede lærere, nåværende lærere og lærerutdannere verktøyene de trenger for å integrere historiske videospill i undervisningen. Boken fokuserer på praktisk informasjon og konkrete eksempler for å utvikle kritisk tenkning gjennom videospill i klasserommet. Kapitlene dekker de essensielle aspektene ved planlegging, utforming og implementering av leksjoner og enheter basert på historiske videospill. Temaene inkluderer: * * Å kommunisere med administratorer, foreldre og studenter om den pedagogiske verdien av å undervise med historiske videospill. * * Å velge spill som er i tråd med læreplanmålene ved å vurdere sjangrene av historiske spill. * * Å planlegge og implementere spillbaserte historieundervisning, fra klasseøkter til individuell spilling og gruppearbeid. * * Å bruke undervisningsstrategier som hjelper studenter med å lære å spille og engasjere seg i mer avansert analyse. * * Å identifisere og unngå vanlige fallgruver.