Gastronomi, spesielt gourmetturisme, er anerkjent for sin betydelige innvirkning på lokal utvikling. Offentlige politikker har blitt utviklet som svar på forskning som understreker gastronomiens rolle som en nøkkelfaktor i en vellykket turistøkonomi. Til tross for dette har eksisterende forskning ikke i tilstrekkelig grad utforsket de underliggende mekanismene bak gastronomisk turisme, særlig med fokus på markedsføring og oppfatning av kvalitet sett i lys av økonomisk utvikling. Boken undersøker hvordan kvaliteten på produkter, steder og opplevelser bidrar til attraktiviteten og konkurranseevnen til gourmetdestinasjoner. Bidragsyterne presenterer både teoretiske og empiriske studier for å skape et originalt konseptuelt rammeverk for regional utvikling basert på kvalitet. Videre tar boken for seg hvordan kvalitet er nært knyttet til identitet, mangfold, innovasjon og kreativitet. Med en tverrfaglig tilnærming vil denne boken være av stor interesse for forskere innen turisme og gjestfrihet, samt regional utvikling.