Eierskap av privat våpen for selvforsvar er et sentralt tema både personlig og offentlig i USA, drevet av bekymringer knyttet til kriminalitet, sårbarhet og ulike ideologiske faktorer som rase og kjønn. Medietrykket øker når det fokuseres på hvor mange kvinner som tar i bruk skytevåpen, samtidig som våpenlobbyen og våpenprodusenter feirer fremveksten av den 'nye væpnede kvinnen'. Våpen markedsføres også som 'prevensjonsverktøy mot voldtekt'. Denne boken undersøker de skiftende kjønnsrelaterte aspektene ved våpeneierskap. Kan eierskap av skytevåpen blant kvinner betraktes som en manifestasjon av det som noen har omtalt som 'pionerfeminisme', der kvinner motsetter seg mannlig vold i en farlig verden? Eller finnes det andre fortellinger i lyset av kvinners fremtredende rolle i kampanjer for våpenkontroll, samt at kvinner fortsatt er hyppige ofre for mannlig våpeneierskap? Boken analyserer hvordan den 'væpnede kvinnen' blir representert i våpen- og lobbymarkedsføring, samt i TV-programmer og populærmusikk.