Boken "Gender, Branding, and the Modern Music Industry" kombinerer intervjudata fra fagfolk innen musikkbransjen med teoretiske rammeverk fra sosiologi, massekommunikasjon og markedsføring for å forklare og utforske kjønnsforskjellene kvinnelige artister opplever. Den gir en sjelden innsikt i den strenge pakkeringsprosessen som forvandler kvinnelige artister fra ulike sjangere til popstjerner. Både stjernene og de makthaverne i bransjen som tjener penger på dem, har lært å prioritere seksuell attraktivitet over talent i kampen om filmroller, magasinomslag og motekolleksjoner, for ikke å nevne platekontrakter. Dette fokuset på den kvinnelige popstjernens kropp som hennes viktigste aktivum har ført til at mange kvinner blir klassifisert som 'kortvarige merkevarer', som er posisjonert for å tjene så mye penger som mulig før de brenner ut eller eldes usedvanlig. Boken, som inneholder intervjudata fra insidere i musikkbransjen, undersøker de sosiologiske kreftene som driver kvinner inn i disse utslitte fremstillingene, samt konsekvensene av dette.