Til tross for et omfattende forskningsgrunnlag som utforsker barrierene for likestilling og kvinners empowerment i høyinntektsland, er det mye færre systematiske analyser av emnet innenfor lavinntektsinnstillinger. Denne boken bygger på omfattende empiriske data for å analysere kjønns mainstreaming og kjønnstransformative tiltak i høyere utdanning i Tanzania. Gjennom kartlegging av den praktiske situasjonen for kjønns mainstreaming på 14 universiteter i Tanzania, samt den teoretiske konteksten av afrikanske teorier om maskuliniteter og femininiteter som ligger til grunn for utdanningsinstitusjoner og praksiser, gir boken en dypere forståelse av emnet. Videre vurderes prosjektet "Gender Awareness and Transformation through Education", som var utformet for å støtte utviklingen av kjønnsfaglig ekspertise og ferdigheter innen forskning og utdanning ved en spesifikk institusjon, i både administrative og akademiske enheter. Nåværende og fremtidige akademikere ved Dar es Salaam University College of Education ble opplært i kjønnsbasert forskning og utdanning, samtidig som strategiske tiltak ble implementert.