Boken «Kjønnsspørsmål i Skandinavisk Musikkundervisning: Fra Stereotyper til Mange Muligheter» gir en nødvendig oppdatering av forskning og undervisningsfilosofier som tar sikte på å se på nyanser av kjønnsdiversitet i musikkundervisning. Denne samlingen av essays fra skandinaviske bidragsytere tar et skritt tilbake fra den dominerende anglo-amerikanske perspektivet, samtidig som den konfronterer det universelle behovet for å motstå og revurdere kjønnsstereotypiene som begrenser unges musikalske utvikling. Boken tar opp utfordringer på alle nivåer av musikkundervisning, fra grunnskole til videregående skoler, samt konservatorier og universiteter. Temaene inkluderer: krysset mellom sosial klasse, seksuell legning og lærernes oppfatninger; hvordan kjønnsytelse i musikkklasserommet påvirker sjanger- og instrumentvalg; hierarkiske ulikheter som forsterkes av makt- og prestigesystemer; strategier for å oppfylle læreplanmål knyttet til likhet og rettferdighet som tar hensyn til klasserommets mangfold; samt mye mer!