Hva innebærer det å jobbe som klassisk musiker i dagens samfunn? Hvordan kan vi forklare de vedvarende kjønns-, rase- og klasseulikhetene i det klassiske musikkmiljøet? Hva skjer når musikere blir entreprenørielle og ser på seg selv som et produkt som må selges og markedsføres? Boken 'Gender, Subjectivity, and Cultural Work' utforsker disse spørsmålene og flere andre ved å trekke på banebrytende empirisk forskning om arbeidslivet til klassiske musikere i Tyskland og Storbritannia. Scharff tar for seg en rekke aktuelle temaer, som de kjønns-, rase- og klasseulikhetene som preger de kulturelle og kreative næringene; hvordan ideen om entreprenørskap – som en måte å arbeide med og forbedre seg selv på – manifesterer seg; samt de subjektive erfaringene med usikkerhet i såkalte 'kreative byer'. Dermed bidrar denne boken ikke bare til vår forståelse av kunstneres og kreatives arbeidssituasjon, men gir også bredere innblikk i hvordan usikkerhet, nyliberalisme og ulikheter påvirker disse samfunnene.