I motsetning til de fleste kulturelle historiene om imperialisme, som analyserer orientalistiske bilder fremstilt av kvinner, ser 'Gendering Orientalism' på kvinners egne bidrag. Med utgangspunkt i det lite kjente arbeidet til Henriette Browne, sammen med andre 'tapte' kvinnelige orientalistiske kunstnere og de litterære verkene til George Eliot, utfordrer Reina Lewis mannsdominante antakelser om stabiliteten og homogeniteten i det orientalistiske blikket. 'Gendering Orientalism' argumenterer for at kvinner ikke hadde en ukomplisert tilgang til en implisitt maskulin posisjon av vestlig overlegenhet. Deres forhold til de skiftende begrepene rase, nasjon og kjønn skapte posisjoner der kvinnelige forfattere og kunstnere kunne formulere alternative representasjoner av rasemessig forskjell. Det er dette annerledes, og ofte mindre nedsettende, blikket på det orientalistiske 'Andre' som analyseres i denne boken. Ved å avdekke omfanget av kvinners engasjement i det populære feltet visuell orientalisme, belyser boken også tilstedeværelsen av kvinnelige aktører i denne tradisjonen.