Boken 'Generative AI in Higher Education' av Chan og Colloton er en av de første omfattende analysene av bruken og virkningen av ChatGPT og Generativ AI (GenAI) i høyere utdanning. Siden november 2022 har samtalene innen høyere utdanning vært preget av ChatGPTs innflytelse på alle aspekter av undervisning og læring. Forfatterne utforsker behovet for AI-kunnskap tilpasset profesjonelle kontekster, vurderer styrker og svakheter ved å integrere ChatGPT i læreplanlegging, og dykker ned i hvordan vurderingsmetoder transformeres i GenAI-epoken. De introduserer de seks strategiene for redesign av vurdering (SARPS) og en ramme for integrering av AI i vurdering, som fremmer en elevsentrert vurderingsmodell. Boken tar også for seg nødvendigheten av velutformede AI-utdanningspolitikker, samt en plan for utforming av policyer i akademiske institusjoner. For teknisk interesserte gir den en grundig innføring i mekanikkene bak GenAI, fra historien til nevrale nettverk til de nyeste fremskrittene.