Boken "Generative AI in Writing Education" tilbyr et teoretisk rammeverk som gjør det mulig for utdanningsaktører, forskere og politikere å få en dypere forståelse av datamaskinprodusert skriving samt implikasjonene dette har for politikk og pedagogikk. Med fremveksten av generativ AI, som ChatGPT og Gemini, har utdanningssystemene fått en betydelig omveltning som tvinger lærere, beslutningstakere og andre involverte til å revurdere skrivingens rolle og bruken av den i utdanningen. For å imøtekomme denne omveltningen gir boken teknisk solid veiledning om hvordan ulike interessenter bør samhandle med generativ AI. Etter å ha presentert en grunnleggende og teknisk diskusjon omkring teknologien, retter boken seg spesielt mot den pedagogiske konteksten. Den bygger på teorier om læring og kunnskapsoverføring og utnytter retoriske teorier om skriving for å evaluere virkningen av AI på studentlæring, studentprestasjoner, samt akademisk ærlighet og integritet. Gjennom disse vurderingene skisserer boken hvordan generativ AI kan være både en støtte og en hindring for studenter.