Boken "Genre Imagery in Early Modern Northern Europe" utforsker det rike mangfoldet av billedretorikk i tidlig moderne nord-europeiske genrebilder, og gir en dypere forståelse av sjangerens plass i den visuelle kulturen fra denne epoken. Mellom 1500 og 1700 var kunstnere i Nord-Europa pionerer innen en kategori bilder kjent som genre, som fremstiller mennesker i tilsynelatende hverdagslige situasjoner. Kritiske tilnærminger til genrebildene har utviklet seg fra en forenklet oppfatning av at de kun viser 'livets øyeblikk', til å beskrive dem som dypt kodede billedessays fylt med symboler, som kun de mest beleste samtidsbetrakterne og moderne ikonografer kunne forstå fullt ut. Disse essayene utfordrer en begrensende dikotomi, og avdekker et mer omfattende spekter av tilgjengelige meninger i sjangerens dyktige sammenfletting av hverdagslige scenarioer med et rikt kompleks av erfaringsmessige, kulturelle, politiske og religiøse referanser. Forfatterne anvender ulike tilnærminger for å utdype sjangerens flertydige relasjoner til eldre, mer etablerte billedformer.