Boken "Giving Voice to Democracy in Music Education" utforsker hvordan musikkopplæring kan styrke demokratisk bevissthet gjennom ulike perspektiver knyttet til politikk, pedagogikk og humanisme. Med fokus på demokrati som en avgjørende dimensjon i musikkundervisningen, presenterer essayene i dette bindet særlig relevante innblikk i hvordan musikk kan undervises som en demokratisk praksis, både i offentlig skole og i lærerutdanning. Selv om musikkpedagoger har mye å lære av andre innen utdanningsfeltet, så innebærer det faktiske undervisningsarbeidet med musikk sosiale og politiske dimensjoner som er unike for kunstfagene. Videre krever undervisning av musikk som demokratisk praksis et pedagogisk fundament som sjelden blir grundig undersøkt i den generelle lærerutdanningen. Essayene tar for seg emner som undervisning av kunst som en kritisk respons på demokratisk deltakelse, utforsking av demokratisk arbeid i musikkklasserommet med fokus på trygge rom, seksuell legning, musikk fra Holocaust, improvisasjon, rase og teknologi. I tillegg diskuteres musikkundervisning og lærerutdanning innen musikk som en form for sosial rettferdighet.