Er private og filantropiske løsninger på utdanningsproblemer et tegn på slutten for statlig utdanning i sin velferdsform? Utdanningspolitikken gjennomgår omfattende reformer globalt. Politikker strømmer sammen og konvergerer for å skape en ensartet visjon av 'beste praksis', basert på prinsipper og metoder fra den neo-liberale tankegangen. Filantropi, næringsliv og myndigheter danner nye nettverk og arenaer for politikk, utenfor rammeverket til nasjonalstaten. Denne boken er et første steg i å dokumentere, kartlegge og forstå de viktigste aspektene ved disse nye relasjonene og dynamikkene innen politikken. Ved å benytte seg av 'politisk sosiologi' og metoder for sosial nettverksanalyse, undersøker Global Education Inc. politikaktivitetene til utdanningsbedrifter, neo-liberale interessegrupper og politiske entreprenører, samt sosiale foretak og 'ny' filantropi. Den tar også for seg hvordan utdanning og utdanningspolitikk nå eksporteres og kjøpes i et globalt marked.