Boken 'Global Perspectives in the Geography Curriculum' tilbyr en viktig revisjon av geografiundervisningen, og argumenterer for en frakopling fra politiske innflytelser som ofte preger faget. For geografer over hele verden gir denne boka et solid grunnlag for å gjeninnføre geografi i læreplanene, samt en nullstilling av de politiske kravene fra utdanningsmyndigheter og politikere. Gjennom en grundig kritikk belyser Standish nødvendigheten av å utvikle en nøytral geografiundervisning, noe som ironisk nok vil sikre at enhver elev kan identifisere Irak, Iran og Afghanistan på et kart. Boken har også blitt ansett som en prescient og kritisk analyse av endringene innen geografiundervisningen. Ifølge Dr. Jim Butcher, fra Canterbury Christ Church University, setter Standish læringstrendene i et historisk og kritisk lys, og gir en tydelig og presserende forsvar for geografisk utdanning som et grunnleggende emne. Dette er en viktig lesning for både lærere og utdanningspolitikere, og libroen oppfordrer til bred debatt og refleksjon rundt faget.