Globalisering utfordrer sosialt arbeid med kontinuerlige samfunnsmessige endringer, noe som gjør jobben for sosionomer og utdanningen innen sosialt arbeid mer kompleks og usikker. Postmodernistisk tenkning indikerer at sosionomer må lære å håndtere kompleksitet på måter som står i kontrast til den stadig mer lederfokuserte organiseringen av sosialtjenester. Forfatterne undersøker og stiller spørsmål ved begrepene 'postmodern', 'internasjonal' og 'global' i lys av den økende interessen for internasjonalt sosialt arbeid på begynnelsen av 2000-tallet. De legger vekt på betydningen av kritisk refleksjon og argumenterer for at utdanningskolonisering kan utfordres, samt at effektive anti-diskriminerende og likestillingsfremmende praksiser og utdanning kan fremmes. Hver kapittel gir konkrete eksempler på hvordan studenter og akademikere kan anvende disse idéene i praksis og i sitt læringsarbeid, samt hvordan de kan respondere på og påvirke de utfordringene og endringene som skjer. Forfatterne utforsker også spørsmål knyttet til utdanning og praksis som oppstår i denne sammenhengen.