György Ligeti's Le Grand Macabre: Postmodernism, Musico-Dramatic Form and the Grotesque
Produktbeskrivelse
György Ligetis Le Grand Macabre (1974–77, revidert 1996) har befestet sin posisjon som et av de mest betydningsfulle operaverkene fra det tjuende århundre. Sjelden har en opera komponert etter 1970-tallet fått så mange produksjoner, noe som har gjort den eklektiske partituret tilgjengelig for et globalt publikum. Ligeti beskriver verket som en 'anti-anti-opera', som presenterer en høyst tvetydig, apokalyptisk fabel om menneskets eksistens, frykten for døden og den endelige dom. Som den første boken på engelsk som utelukkende fokuserer på denne operaen, gir György Ligeti’s Le Grand Macabre: Postmodernism, Musico-Dramatic Form and the Grotesque nye perspektiver på operaens musiko-dramatiske identitet i lys av musikalsk postmodernisme. Peter Edwards benytter en rekke modernistiske og postmodernistiske teorier for å utforske sammenstøtet mellom fortidens stilarter og sjanger-modeller i operaen, dets uttrykksfulle tilstander og dets forhold til det groteske. Dette underbygges av musikalsk analyse og omfattende studier av Ligetis skisser.