Denne boken argumenterer for at Halloween ikke nødvendigvis må være den første eller den mest innflytelsesrike ungdomsslasherfilmen for å ha en spesiell plass i historien om ungdomskino. John Carpenters skrekkfilm fra 1978 var tidligere ansett som den definitive filmen innen tenåringsslasher-sjangeren, og ble betraktet som den første, den beste og den mest innflytelsesrike amerikanske slasherfilmen. Imidlertid har nyere revisjoner av filmhistorien utfordret Halloween sin komfortable posisjon i kanon av ungdommelig skrekkfilm. Boken fremhever at Halloween, på en enestående måte, trekker på temaer, bilder og besettelser som har drevet ungdommelig skrekkfilm siden 1950-tallet—gotisk atmosfære, atomfrykt, vridd psykologi og fremmedgjorte tenåringsmonstre—og vever dem sammen i den tilsynelatende enkle historien om en maskert morder på Halloween-kveld. Underveis leverer filmen en grusom kritikk av sosiale institusjoner og deres sviktende evne til å beskytte unge mennesker. Halloween portretterer også en gruppe interessante og kompliserte ungdomskarakterer.