Denne håndboken gir en praktisk tilnærming til sentrale emner innen dataprogrammering og støtter både studenter og lærere i utviklingen av algoritmisk tenkning og programmer for spesifikke beregningsmessige utfordringer. Den er også et nyttig verktøy for fagpersoner som allerede besitter nødvendig teoretisk og beregningsmessig tankegang, men som er i ferd med å gjøre overgangen til Python. Håndboken tar for seg en rekke viktige konsepter, blant annet grunnleggende programmeringsprinsipper, objektorientert programmering (OOP), databaseprogrammering, GUI-programmering, applikasjonsutvikling, dataanalyse og visualisering, statistisk analyse, virtual reality, datastrukturer og algoritmer, samt maskinlæring og dyp læring. Den inkluderer kodeeksempler og resultater for alle de omtalte konseptene, og avslutter hvert kapittel med en casestudie som setter teorien i praktisk lys. Denne håndboken vil være til stor nytte for studenter innen datavitenskap, informasjonssystemer og informasjonsteknologi, så vel som for alle som er involvert i dataprogrammering på nybegynner- til middels nivå, samt dataanalyse.