Handboken om epistemisk kognisjon samler ledende forskning fra flere disipliner for å gi en omfattende oversikt over et stadig viktigere emne: hvordan mennesker tilegner seg, forstår, rettferdiggjør, endrer og bruker kunnskap i både formelle og uformelle sammenhenger. Forskningen på undersøkelse, forståelse og oppdagelse innen akademiske disipliner har utviklet seg fra generelle modeller av konseptuell endring til å fokusere på læringsforløpene som fører til ekspertliknende konseptualiseringer, ferdigheter og ytelse. Utenfor akademiske felt har temaer som hvem man bør tro på, hva man skal tro på, og hvordan man kan integrere flere informasjonskilder til sammenhengende og nyttig kunnskap, blitt sentrale utfordringer i det 21. århundre. Gjennom seks seksjoner skriver forskere innen og på tvers av ulike felt for å belyse og fremme rollen til epistemisk kognisjon i utdanning. Med særlig vekt på hvordan forskere på tvers av disipliner kan kommunisere og samarbeide mer effektivt, vil denne boken være en uvurderlig ressurs for studenter, forskere og praktikere.