I dagens samfunn skjer det en betydelig endring i teknologiene knyttet til lesing og skriving, noe som reiser viktige spørsmål rundt tradisjonelle oppfatninger om literacy, samt dens rolle i utdanning, samfunn og kultur. Hva kjennetegner elektroniske former for lesing og skriving sammenlignet med trykte former? I hvilken grad og på hvilke måter blir literacy transformert av nye teknologier? Denne sentrale problemstillingen blir utforsket i denne boken, hvor ulike bidragsytere tilbyr et mangfoldig og tverrfaglig perspektiv. Forfatterne tar for seg et ledende spørsmål innen følgende hovedområder, som også utgjør bokens hovedseksjoner: *Transformering av tekster. Hva er de nye forskjellene mellom trykte og elektroniske tekster, og hvilke konsekvenser har de nye tekstlige formene for definisjonen av literacy, spesielt med henblikk på undervisning og læring i skolen? *Transformering av lesere og skribenter. Hvordan endrer elektronisk lesing og skriving våre oppfatninger av literacyutvikling fra barndommen og gjennom oppveksten?