Boken "Happiness in Journalism" utforsker hvordan journalistikk kan overvinne skadelige institusjonelle problemer som arbeidsrelatert traume og usikkerhet. Den retter spesielt fokuset mot hva lykke i journalistikken innebærer og hvordan man kan oppnå suksess og glede i yrket. Med anerkjennelse av betydelige variasjoner mellom mennesker, journalistikkens sjangre, ulike land, typer av nyhetsorganisasjoner og metodologier, samler denne boken et mangfold av internasjonale perspektiver fra både akademia og praktisk erfaring. Forfatterne påpeker at det er mye som kan gjøres for å forbedre journalisters subjektive velvære, til tross for at det ikke finnes en universell løsning. Boken argumenterer for et tankesett som må skiftes, både på teoretiske og metodologiske nivåer, der fokuset flyttes bort fra plattformer og tilpasning, og i stedet begynner å rette oppmerksomheten mot menneskene i sentrum av bransjen. Denne endringen i tankesett og tilnærming innebærer å utforske hva lykke er, hvordan lykke viser seg i journalistikk og medieindustrier, samt hva slags fremtid vi kan forestille oss.