Boken 'Helping Doctoral Students Write' gir en velprøvd tilnærming til effektiv skriveprosess for doktorgradsstudenter. Ved å betrakte forskning som skriving og skriving som forskning, presenterer forfatterne pedagogiske strategier for veiledere av doktorgradsstudenter, som vil støtte utviklingen av velbegrunnede og engasjerende avhandlinger. Mange doktorgradsstudenter opplever forskningsskriving som komplisert og utfordrende. Rådene de ofte får, overser gjerne de komplekse aspektene ved skriving og plasserer i stedet problemet hos skribenten selv. Kamler og Thomson tilbyr en svært effektiv rammeverk for akademisk arbeid, forankret i personlige, institusjonelle og kulturelle kontekster. Den pedagogiske tilnærmingen som utvikles i boken, baserer seg på ideen om skriving som en sosial praksis. Denne tilnærmingen gjør det mulig for veiledere å se doktorgradsstudenter som nybegynnere som må lære nye måter å bruke ord på, når de får tilgang til de diskursive praksisene innen akademiske fellesskap. Dette innebærer å mestre sofistikerte skrivepraksiser med spesifikke sett av ferdigheter.