Boken "Higher Education Research Methodology" er en nyttig ressurs for alle som ønsker å forbedre undervisning og læring ved universiteter gjennom systematisk forskning. Den gir ikke bare veiledning, men også en konstruktiv kritikk av forskningsmetodene. Forfatterne bidrar dessuten til teoriene innen forskningsmetodologi. I boken dekkes emner som ontologi, epistemologi og hvordan man engasjerer seg med akademisk litteratur, samt ulike tilnærminger til forskningsdesign og metoder for datainnsamling. Med et skarpt fokus på kvalitet i både analyse og evaluering av forskning, foreslår forfatterne nye modeller som kan hjelpe nybegynnere innen forskning. Boken avsluttes med en vurdering av utfordringene knyttet til publisering av forskningsarbeid, og reflekterer over betydningen av kvalitetsbevissthet i både tanke og handling. Ideenene i denne publikasjonen er basert på forfatternes omfattende erfaring fra undervisning i forskningsmetoder i høyere utdanning, helsevesenet og næringslivet, samt flere empiriske forskningsprosjekter som har bidratt til utviklingen av en solid metodologi for høyere utdanning. Dette verket vil være av særlig interesse for studenter og akademikere som ønsker å dykke dypere inn i forskningsmetodikk.