Boken "Higher Education Transformation in Africa" undersøker grundig transformasjonens rolle innen høyere utdanning, med særlig fokus på både epistemologiske og strukturelle aspekter i postkoloniale og moderne Afrika. Den presenterer en dyptgående analyse av de mange utfordringene høyere utdanning møter på kontinentet, hvor transformasjonsbegrepet fungerer som en rød tråd som binder sammen en rekke sentrale temaer. Dette inkluderer spørsmål omkring epistemologi, identitet, relevans, forskning, samarbeid og avkolonisering. Forfatterne argumenterer for en helhetlig tilnærming til progressive og innovative utdanningssystemer, og oppfordrer til en grunnleggende transformasjon som utvider tilgangen til utdanning, forbedrer kvaliteten og konkurranseevnen, adresserer tidligere urettferdigheter, og øker kapasiteter for felles handling mot en mer bærekraftig og rettferdig fremtid. Boken fremlegger et overbevisende argument for transformasjonens makt innen høyere utdanning som en nøkkelfaktor i å forme det sosiale, økonomiske og kulturelle landskapet i samfunnet. Dette kritiske blikket på kunnskapsproduksjon i Afrika vil være av stor betydning for akademikere, beslutningstakere og alle som er interessert i fremtidens utdanning.