Boken ‘How Designers Think’ er basert på Bryan Lawsons omfattende observasjoner av designere i arbeid, samt intervjuer med designere, deres kunder og samarbeidspartnere. Dette omfattende verket er kulminasjonen av over førti års forskning og formidler troen på at vi alle kan, og faktisk gjør, design. Videre er det en overbevisning om at vi kan lære oss å designe bedre. Den kreative tankegangen har fortsatt evnen til å overraske, og denne boken har som mål å pleie og utvide denne kreativiteten. Verken tidligere utgaver eller denne boken har til hensikt å fungere som autoritative retningslinjer for hvordan designere bør tenke, men gir nyttige råd om hvordan man kan utvikle en dypere forståelse av design. I denne fjerde utgaven fortsetter Bryan Lawson å undersøke hvordan designere tenker, og han søker å finne ut hvordan de kan utdannes bedre samt utvikle teknikker som kan støtte dem i deres oppgaver. Flere kapitler er revidert, og tre helt nye kapitler er lagt til. Boken er nå ment å leses i sammenheng med ‘What Designers Know’, som er en komplementær utgave.