Boken 'How Learning Happens' presenterer 32 fremtredende forskere innen utdanningsforskning og deres funn om hvordan vi lærer, samt hva som er avgjørende for å lære effektivt, effektivt og med glede. Mange av disse verkene har inspirert forskere og lærere over hele verden og har hatt en betydelig innvirkning på dagens undervisningsmetoder. Den oppdaterte andre utgaven inkluderer en ny seksjon om hukommelse og kognisjon med fem nye kapitler. Denne reviderte utgaven utforsker et utvalg av de viktigste verkene innen læring og undervisning, valgt fra områdene utdanningspsykologi og kognitiv psykologi. Boken gir en veileder til de mest betydningsfulle oppdagelsene knyttet til læring, der hvert kapittel undersøker et annet verk, forklarer dets betydning, og beskriver forskningen, dens implikasjoner for praksis og hvordan den kan anvendes i klasserommet – inkludert de viktigste læringspunktene for lærere. Boken er klart delt inn i syv seksjoner, som dekker: * Hukommelse og kognisjon * Hvordan hjernen fungerer * Forutsetninger for læring * Hvordan