I boken 'How Propaganda Became Public Relations' av Cory Wimberly, får leseren et dyptgående innblikk i propagandas opprinnelse, mekanismer og dens transformasjon til det vi i dag kjenner som public relations. Wimberly benytter seg av arkivmateriale og et bredt spekter av kilder, inkludert Foucaults teorier om regjeringsevne, politisk økonomi, liberalisme, massepsykologi og historie, for å utfordre to vanlige oppfatninger om propaganda. Først og fremst viser han at moderne propaganda ikke har sin rot i staten og aldri har vært primært knyttet til statlige tiltak; i stedet oppsto den som en profittgenererende tjeneste for næringslivet. Videre argumenterer Wimberly for at propaganda ikke er fokusert på offentlig tro og ikke primært opererer gjennom løgn og bedrag. Det er snarere et statlig apparat som har som mål å skape de offentlighetene som fritt vil følge de ønskene som deres klienter har. Siden tidlig 1900-tall har bedrifter benyttet seg av propaganda for å forme de arbeidsvillige, konsumerende og stemmende offentlighetene de trenger for å lykkes.