I boken "Immigrant Youth in Cultural Transition" tar et internasjonalt team av psykologer med ekspertise innen akkulturering, identitet og utvikling for seg opplevelsene og tilpasningen til innvandrerungdom. Gjennom analyser av data fra over 7 000 innvandrere fra ulike kulturelle bakgrunner i 13 bosettingsland, undersøkes hvordan unge innvandrere navigerer livet sitt i skjæringspunktet mellom to kulturer – deres opprinnelige kultur og det nasjonale samfunnet. Boken belyser tilpasningen av ungdommens interkulturelle erfaring, og avdekker fire distinkte mønstre for hvordan ungdom opplever akkulturering: *et integrasjonsmønster, der ungdom orienterer seg mot og identifiserer seg med begge kulturer; *et etnisk mønster, der ungdom hovedsakelig er orientert mot sin egen gruppe; *et nasjonalt mønster, der ungdom primært ser mot det nasjonale samfunnet; og *et diffust mønster, der ungdom er usikre og forvirrede når det gjelder hvordan de skal leve interkulturelt. Studien fremhever kompleksiteten i ungdommers tilpasning, og gir verdifull innsikt i de utfordringene og mulighetene de møter på denne reisen.