I en tid preget av ubegripelige forandringer, der samfunnet søker å bygge en mer bærekraftig fremtid, spiller utdanning en stadig viktigere rolle i opplæringen av nøkkelaktører innenfor endringsprosesser. Boken stiller spørsmål ved hvordan vi kan utstyre studenter og akademikere med de nødvendige ferdighetene for å fremme bærekraft, samt hvordan høyere utdanningsprogrammer kan endres for å muliggjøre det paradigmeskiftet som er nødvendig. Over hele verden responderer et økende antall utdanningsinstitusjoner og akademikere på disse utfordringene ved å transformere sin egen undervisning, læring og pensum. Denne boken bidrar til denne utviklingen ved å undersøke dyptgående casestudier av innovative tilnærminger og pensumforandringer på flere nivåer innen utdanningssektoren. Gjennom å utdype sentrale prinsipper for bærekraftig utvikling innen høyere utdanning og identifisere drivkrefter og barrierer for implementering av bærekraft i pensum, gir boken en omfattende oversikt over hva som kjennetegner høyere utdanning for bærekraft.