Sanger tar opp plass og tid i filmer. Richard Dyers bok "In the Space of a Song" bygger på denne oppfatningen og argumenterer for at måten sanger tar opp plass på, kan gi dyp innsikt i sangene selv, følelsene de formidler, og hvem som har lov til å uttrykke disse følelsene, når og hvor. Boken utforsker denne forståelsen gjennom en rekke eksempler, fra klassiske MGM-musikaler til blaxploitation-filmer, der karrieren til Lena Horne markerer et avgjørende skifte i de kulturelle dynamikkene knyttet til følelser. Blant kapitlene finner vi: * Perfeksjonen i "Meet Me in St. Louis" * "A Star Is Born" og konstruksjonen av autentisitet * ‘Jeg ser ut til å finne lykken jeg søker’: Heteroseksualitet og dans i musicals * Plassen for lykke i musicals * Å synge vakkert: Lena Horne i Hollywood * Er "Car Wash" en musikal? * Musikk og tilstedeværelse i blaxploitation-kino. "In the Space of a Song" er ideell for både forskere og studenter innen filmstudier.