Inkluderende utdanning er et komplekst, flerfasset og stadig skiftende tema, og hittil har det ikke vært noen fast definisjon av hva begrepet 'inkludering' egentlig innebærer. Dette har skapt forvirring om hva inkluderende utdanning faktisk betyr i praksis. Denne sentrale teksten gir leserne en grundig innføring i den underliggende kunnskapen og de bredere kompleksitetene knyttet til inkludering, og undersøker hvordan dette kan relateres til praksis. I boken vurderes inkludering som noe som angår 'alle' lærere, og konseptet med inkluderende praksis blir utforsket i sin bredeste forstand, samtidig som implementeringen i ulike utdanningsinstitusjoner blir undersøkt. Gjennom hele boken anser internasjonale bidragsytere dette omfattende konseptet og vurderer kritisk realitetene rundt praktisk implementering av inkluderende målsetninger. Hver kapittel vurderer nøkkelteorier og konsepter sammen med en rekke eksempler som oppfordrer studenter til å tenke kritisk og revurdere egne erfaringer som lærende. Viktige emner som dekkes inkluderer: