I 'Inclusive Screenwriting for Film and Television' tar Jess King et kritisk blikk på de tradisjonelle strukturene i manus og utforsker hvordan disse kan brytes ned på en nyskapende og progressiv måte. Boken undersøker de etablerte fortellertradisjonene i manus og utfordrer leseren til å tenke på hvordan disse strukturene ofte ekskluderer de mangfoldige livserfaringene til virkelige mennesker. King belyser hvordan de eksisterende paradigmer innen manus kan bidra til at visse grupper, spesielt de som ser filmer og serier i dag, blir oversett. Gjennom en grundig analyse av karakterutvikling, manusstruktur og verdiskapning, gir King konkrete metoder for å skape inkluderende manus, slik at alles historier får en stemme. Boken inneholder eksempler fra verk som 'Sorry to Bother You' og 'Portrait of a Lady on Fire', samt fire casestudier av 'Killing Eve', 'Sense8', 'I May Destroy You' og 'Vida', som knytter de teoretiske perspektivene til praktisk anvendelse. Denne innflytelsesrike boken fremhever hvordan manus kan autentisk representere og heve de livserfaringene som ofte blir oversett, spesielt menneskene i LGBTQIA+-samfunnet.