Indigenous Education and the Metaphysics of Presence
Produktbeskrivelse
Boken 'Indigenous Education and the Metaphysics of Presence' presenterer en banebrytende tilnærming til utdannelse som kalles 'worldedness'. Denne filosofien er grunnleggende for urfolks tankegang og innebærer at enhver ting er formet av relasjonen til alle andre ting i verden, noe som gjør at utdanning primært er en formativ prosess. Forfatteren kontrasterer dette med den dominerende vestlige filosofien, kalt metafysikk av tilstedeværelse, som har en tendens til å prioritere tilstedeværelse over fravær. Gjennom boken sammenlignes disse to filosofiske retningene, og det argumenteres for at selv om de er i konflikt, er de også gjensidig konstituerende fra et urfolks perspektiv. Ved å trekke på både maori- og vestlige filosofiske tradisjoner, viser Mika hvordan metafysikken av tilstedeværelse både står i forhold til og er i opposisjon til den urfolkspesifikke forståelsen av worldedness. Boken gir en dypere innsikt i hvordan tilstedeværelse bidrar til fragmentering av ting i verden, og belyser hvordan vår forståelse av utdanning kan berikes ved å integrere urfolkstradisjoner.