Aritmetikk spiller fortsatt en avgjørende rolle i mange aspekter av det moderne livet, men våre personlige holdninger til dette emnet varierer betydelig. Mange opplever utfordringer med de grunnleggende prinsippene for aritmetikk, mens andre føler seg selvsikre og har en dyp kjærlighet til det. Hva forklarer de mange individuelle forskjellene i folks prestasjoner og følelser knyttet til aritmetikk? Boken "Individual Differences in Arithmetic" undersøker ideen om at det ikke finnes én enkelt aritmetisk evne, men heller flere aritmetiske ferdigheter. Den adresserer flere viktige komponenter av aritmetikk, fra telleprinsipper og prosedyrer til aritmetiske estimater, samt emosjonelle og kognitive aspekter av aritmetisk ytelse. Denne utgaven er betydelig revidert for å inkludere den nyeste forskningen, inkludert tverrkulturell og tverrspråklig forskning, utviklingen av nye tiltak for barn med vansker, samt studier av tidlige fundamenter for matematisk kompetanse. Boken bygger videre på utviklingspsykologiske perspektiver for å gi en helhetlig forståelse av aritmetikkens kompleksitet.