Informal Markets and Trade in Central Asia and the Caucasus
Produktbeskrivelse
Denne redigerte boken presenterer ny forskning om uformelle markeder og handel i Sentral-Asia og Kaukasus. Forskningen, som er basert på fersk feltstudie fra Armenia, Georgia, Kasakhstan og Kirgistansk, samt fra Beijing, Guangzhou, Yiwu og den autonome region Xinjiang i Kina, gir innsikt i hvordan uformelle markeder har fungert som arenaer for millioner av mennesker i regionen. I løpet av de tre tiårene etter oppløsningen av Sovjetunionen og fremveksten av nye staters, har disse markedene gjort det mulig for folk å forhandle om endringer både i stat og samfunn. Boken inneholder ni kapitler som samlet understreker at uformelle forhold bør betraktes som en normativ orden for politiske strukturer i Sentral-Asia og Kaukasus av tre hovedgrunner: for det første, statenes manglende evne – eller vilje – til å måle kommersielle transaksjoner; for det andre, den høyst personlige karakteren av småbedriftsdrift, som er avhengig av nettverksbygging, sosiale relasjoner, muntlige avtaler og tillit.