Denne redigerte samlingen av artikler samler en rekke konseptuelle utforskninger og praktiske case-studier som belyser en utviklende innovativ praksis innen tverrfaglig fredsarbeid og utdanning. Boken bygger på arbeidet til Cambridge Peace and Education Research Group, samt bidrag fra internasjonale forskere, og svarer på behovet for tverrfaglig freds- og utdanningspraksis. Den presenterer nyskapende eksempler på freds- og utdanningsforskning, fredsintervensjoner i utdanningsmiljøer, og alternative ontologier i freds- og utdanningsarbeid. Boken setter søkelyset på begrepet 'andreordens refleksivitet' og prioriterer de levde erfaringene og synspunktene til sårbare befolkningsgrupper, med hensyn til verdien av 'fred' som forankret i deres kontekster. Til syvende og sist demonstrerer denne boken hvordan praksiser knyttet til fredsundervisning og forskning kan utfordre oppdelingene mellom moderne og postmoderne tilnærminger, og tilby eksempler på helhetlige tverrfaglige tilnærminger som omfavner kompleksitet.